Uudistunut Säätiön hyvä hallinto helpottaa elämää

Liisa Suvikumpu: Kysyimme Säätiöiden ja rahastojen neuvottelukunnan toimitusjohtaja Liisa Suvikummulta uuden säätiölain myötä päivitetystä Säätiöiden

Liisa Suvikumpu, Säätiöiden ja rahastojen neuvottelukunnan toimitusjohtaja

Kysyimme Säätiöiden ja rahastojen neuvottelukunnan toimitusjohtaja Liisa Suvikummulta uuden säätiölain myötä päivitetystä Säätiöiden hyvä hallinto -julkaisusta. Liisa kertoo, millaisiin säätiöille ja yhdistyksille tärkeisiin asioihin julkaisu ottaa kantaa.

Säätiön hyvä hallinto on Säätiöiden ja rahastojen neuvottelukunnan laatima suositus siitä, miten hyvin hoidettu säätiö toimii. Se esittää säätiöiden hyvän hallintotavan periaatteet tiiviisti ja käytännönläheisesti. Ohjeen tarkoitus on kannustaa säätiöitä omien toimintaohjeiden laatimiseen ja ylläpitämiseen alan parhaiden käytäntöjen mukaisesti. Oppaan ilmaisutapa on pikemmin selkokielistä kuin pykälänmakuista, ja sen suositukset ovat taatusti helpommin sisäistettävissä kuin Ikean huonekalujen kokoamisohjeet.

Opas on säätiötoiminnan perusoppimäärä. Se aloittaa määrittelemällä säätiön ja yleisimmät säätiöiden toimintaan liityvät käsitteet. Tekstistä käy ilmi, että säätiölläkin on elinkaari, eivätkä sulautuminen ja purkaminenkaan ole säätiömaailmassa vieraita. Luku ”Elimet, tehtävät ja vastuut” selvittää säätiön rakenteita. Roolitus kristalloidaan, eikä kenellekään pitäisi ohjeen lukemisen jälkeen jäädä epäselväksi, kenen on vastuu. Luetuimpiin osuuksiin kuulunee lähipiirisetti, jonka rautalangasta rakennettu lähipiiritaulukko kuivaa hikikarpalot niin valvovan viranomaisen, tilintarkastajien kuin säätiöläisten otsilta.

Uudet raportointivaatimukset tuntuvat suorastaan lastenleikiltä, sillä opas antaa toimintakertomuksen rakenteelle raudanlujan sisällysluettelon, jota seuraamalla mikään ei jää selvittämättä eikä kenenkään tarvitse tuskailla, missä järjestyksessä mikäkin asia tulisi esittää. Suositus syväluotaa myös palkkioita ja apurahojen myöntämisiä, vaikuttavuutta ja vuosikelloa, varainhoitoa ja velkarahoitusta, toimintaa ja taloutta, taloushallintoa ja tilinpäätöstä sekä viestintää ja valvontaa verotustakaan unohtamatta.

Vaikka Säätiön hyvä hallinto -ohjeen suositukset on tehty apurahoja jakavien säätiöiden piirissä, päämääränä on ollut ohjeiden sovellettavuus säätiötoimintaan yleisesti. Koska säätiöt eroavat toisistaan toimintansa ja kokonsa puolesta, kukin säätiö päättää tietysti itse, miltä osin ja missä laajuudessa ohjetta sovelletaan.

Opas on täydellinen toimintamanuaali säätiöille, ja sitä voi vallan hyvin hyödyntää myös yhdistyksissä. Tarkemmin ajatellen hyvän hallinnon käytännöt sopivat yleisemminkin elämänhallintaan ja vaikka joka perheen toimintaohjeeksi. Vaihtakaa vain ”säätiön” sijaan ”vanhemmat”, niin kasvatuskin helpottuu: ”Säätiön asema arvostusta nauttivana instituutiona johtuu sen hyvästä maineesta, jonka perusta on nuhteeton toiminta säätiön tarkoituksen toteuttamiseksi.”

Ensi kertaa keväällä 2010 ilmestynyt opas on viidessä vuodessa osoittautunut säätiöläisten, muiden asiantuntijoiden ja toimittajien käsissä kuluvaksi bestselleriksi. Säätiökentän itsesääntelyohjeeksi kirjoitettua tiivistä ohjetta käytettiin myös lakiuudistuksessa apuna. Napakka julkaisu on suunnattu avuksi ja opastukseksi säätiöissä toimiville, säätiöiden hallituksen ja hallintoneuvoston jäsenille, toimitusjohtajille, asiamiehille, toimihenkilöille ja säätiön perustamista suunnitteleville. Sen lukemisesta on hyötyä kenelle tahansa.

Nyt opas on päivitetty vastaamaan 1.12.2015 voimaan astuvaa uutta säätiölakia. Hallinto-opas ilmestyi marraskuun puolivälissä painettuna ja sähköisesti, sekä suomeksi, ruotsiksi että englanniksi. Kirjoittajakunnassa on alan auktoriteetteja Oili Kelasta Johanna Perälään, joten laatu on taattu. Oppaan voi ladata pdf:nä verkkosivuilta tai tilata painoversioita Neuvottelukunnan toimistosta.

Innostavia hetkiä entistä paremman hallinnon parissa!

Liisa Suvikumpu toimi asiantuntijana ti 1.12. järjestettävässä Säätiöiden ajankohtaispäivä – uudistunut säätiölaki -koulutuksessa.

Lisää samasta aiheesta

Blogit

Kirjanpidon tietopalvelu – kunnan ja kuntayhtymän kirjanpito

Säännöllisesti päivittyvä ja käytännönläheinen Kirjanpidon tietopalvelu on loistava apuväline jokaiselle kirjanpidon ja tilinpäätöksen parissa toimivalle. […]
Lue lisää
Blogit

Kouluttautuminen ESG-raportoinnin asiantuntijaksi

ESG-raportointi, kestävyysraportointi, vastuullisuusraportointi… rakkaalla lapsella on monta nimeä. Vaikka nimityksiä on monia, on yksi asia […]
Lue lisää
Blogit

ESG-raportointi – 3 vinkkiä ensikertalaisille

“Mikä on ESG-raportointi ja mistä lähteä liikkeelle?”, kysyy tällä hetkellä moni. ESG Advisor Katja Tolkilla […]
Lue lisää

Lisää samasta aiheesta

Poimintoja ST-Akatemian tuotteista ja palveluista

Scroll to Top